صبح صادق، قدرت کاذب شکست رشته های دام اهریمن گسست
صبح واقعی طلوع کرد (امام آمد) و شکوه و قدرتِ صبح کاذب (رژیم شاهنشاهی) را در هم شکست و رشته های دام شیطان (شاه و مامورانش) را از بین برد.
واژه |
معنی واژه |
اهریمن |
شیطان |
صبح صادق |
هنگامی که روشنایی آفتاب در سیاهی شب، کم کم، آشکار شود |
صبح کاذب |
هنگامی که آسمان، اندکی روشن و دوباره تاریک می شود و زمان آن قبل از صبح صادق است |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
صادق و کاذب ß تضاد
دام اهریمن ß اضافه ی تشبیهی
صبح صادق ß استعاره از امام خمینی (ره)
اهریمن ß استعاره از شاه و مامورانش
گسستن رشته های دام ß کنایه از نابود کردن صبح صادق قدرت کاذب شکست.
تلمیح ß آیه ی شریفه ی «جاء الحق و زهق الباطل»
حمید سبزواری (۱۳۹۵-۱۳۱۴هـ.ش):
حسین ممتحنی متخلص به حمید سبزواری، از شاعران خوش نام انقلاب که بیشتر سروده های او مربوط به فضای انقلاب است. از آثار او می توان به «سرود سپیده» و «سرود درد» اشاره کرد.
درس دوازدهم
شیر حق
از علی آموز اخلاص عمل شیر حق را دان منزه از دغل
از علی (ع) پاکی در عمل بیاموز و شیر خدا را از هرگونه فريبکاری پاک بدان.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
اخلاص |
پاکی |
مٌنزه |
پاک |
دَغل |
فريبکاری |
دان |
فعل امر؛ بدان |
شیر حق |
منظور حضرت علی (ع) |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
شیر حق ß استعاره از حضرت علی (ع) بخاطر لقب اسدالله است
واج آرایی ß حرف «ز»
دغل و عمل ß قافیه
در غزا بر پهلوانی دست يافت زود شمشیری برآورد و شتافت
در جنگی با پهلوانی رو به رو شد. سريع شمشیرش را بیرون آورد و با شتاب به سوی او دويد.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
غزا |
جنگ |
دست یافت |
رو به رو شد |
شتافت |
حمله ور شد، عجله کرد |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
دست يافتن ß کنايه از غلبه کردن و پیروز شدن
مراعات نظیر ß غزا، پهلوانی و شمشیر
دست یافتن ß کنایه از چیره شدن
يافت و شتافت ß قافیه
او خَدو انداخت بر روی علی افتخار هر نبی و هر ولی
آن مرد آب دهانش را بر صورت حضرت علی انداخت که افتخار پیامبران و اولیای خدا بود.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
خَدو |
آب دهان |
افتخار |
باعث سربلندی |
نبی |
پیامبر |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
علی و ولی ß قافیه (ردیف ندارد)
نبی و ولی ß جناس
بر و هر ß جناس
واج آرایی ß حرف «ر»
تلمیح ß داستان جنگ خندق (احزاب)
تکرار ß کلمه «هر»
نقش مصراع دوم «بدل» هست
در زمان انداخت شمشیر، آن علی کرد او اندر غزايش کاهلی
امام علی (ع) فوراً شمشیرش را انداخت و در جنگیدن، سستی و درنگ کرد.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
در زمان |
فوراً |
کاهلی |
سستی، درنگ |
اندر |
در |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
تناسب ß غزا و شمشیر
علی و کاهلی ß قافیه
گشت حیران آن مبارز، زين عمل وز نمودن عفو و رحم بی محل
مرد جنگجو از اين رفتار امام علی و بخشش و مهربانی غیر منتظره اش حیرت زده شد.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
حیران |
متعجب، شگفت زده |
عفو |
بخشش |
بی محل |
بی موقع |
زین |
مخفف «از این» |
رحم |
مهربانی |
بی محل |
نامناسب |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
تناسب ß عفو و رحم
عمل و بی محل ß قافیه
گفت: بر من تیغ تیز افراشتی از چه افگندی؟ مرا بگذاشتی؟
جنگجو گفت: شمشیر تیزت را برابر من بالا برده بودی، چرا آن را انداختی و من را رها کردی؟
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
تیغ |
شمشیر |
افراشتی |
بلند کردی |
بگذاشتی |
رها کردی |
افگندی |
انداختی |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
تیغ و تیز ß جناس
تیغ افراشتن ß کنايه از جنگیدن
تضاد ß افراشتی و افگندی
افراشتی و بگذاشتی ß قافیه
گفت: من تیغ از پی حق می زنم بندۀ حقم نه مامور تنم
امام علی گفت: من برای خدا شمشیر می زنم و بندۀ خدا هستم نه بندۀ جسم و هوس های آن.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
حق |
خدا |
از پی |
برای |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
تکرار ß کلمه «حق»
واج آرایی ß حرف «ن»
تیغ زدن ß کنایه از مبارزه کردن
می زنم و تنم ß قافیه
شیر حقم، نیستم شیر هوا فعل من بر دين من باشد گوا
من شیرِ خدا هستم و شیر هوس های انسانی نیستم. رفتار من شاهد دين و عقیدۀ من است.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
هوا |
میل، آرزو |
فعل |
کار، عمل، رفتار |
گوا |
دلیل، شاهد |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
هوا و گوا ß قافیه (ردیف ندارد)
تکرار ß کلمه های «شیر» و «من»
واج آرایی ß حروف «ش» و «ن» و «م»
جناس ß هوا و گوا
تلميح ß اشاره به عبارت «الاعمال بالنيات»
باد خشم و باد شهوت، باد آز بٌرد او را که نبود اهل نماز
وسوسۀ خشم و شهوت و حرص، آن کسی را که ديندار و اهل نماز نیست، از راه به در می کند.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
آز |
حرص، طمع |
شهوت |
هوای نفسانی |
اهل |
پیرو |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
باد خشم ß تشبیه (خشم به باد تشبیه شده (
باد شهوت ß تشبیه (شهوت به باد تشبیه شده (
باد آز ß تشبیه (شهوت به آز تشبیه شده)
مراعات نظیر ß خشم ، شهوت و آز
تکرار ß کلمه «باد»
تلميح ß اشاره به آیه ۴۵ سوره عنکبوت: «همانا نماز، نمازگزاران را از زشتی و تباهی باز می کند ...»
آز و نماز ß قافیه
چون درآمد در میان، غیر خدا تیغ را ديدم نهان کردن سزا
وقتی پای چیزی غیر از خدا به میان آمد، سزاوار ديدم که شمشیر را پنهان کنم.
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
نهان |
پنهان |
سزا |
شايسته، سزاوار |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
نهان کردن تیغ ß کنايه از جنگ نکردن
خدا و سزا ß قافیه
از شاعران و عارفان بزرگ ایران در قرن هفتم است. آثار گرانقدر او عبارت اند از:
مثنوی معنوی، دیوان شمس، فيه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه.
کتاب منظوم و گران قدر مولوی، شامل حکایاتی است که مولانا با بیان آنها مسائل دینی و عرفانی و حقایق معنوی را به زبان ساده و از راه تمثیل بیان می کند؛ مثنوی، در ۲۶ هزار بیت و در شش دفتر سروده شده است.